Totaal aantal pageviews

zondag 19 december 2010

De rekenmachine

Van jongs af aan ben ik er slecht in: REKENEN.

Ik zie er dan ook het nut niet van in.
Nu begrijp ik inmiddels dat rekenen een noodzakelijk kwaad is waarop deze maatschappij zo ongeveer draait. Om onschuldige kleine kinderen voor te bereiden op de grote boze maatschappij, beginnen we dan ook al vroeg met het volproppen van die arme kwetsbare hoofdjes met getallen. En alsof dat nog niet erg genoeg is; met tafels!

Juist toen ik dacht dat ik de basis van het optellen en aftrekken (en daarmee zeg maar: Al Het Rekenen) wel zo'n beetje onder de knie had, kwamen ze oprukken, met hele hordes tegelijk. Je kon geen getal meer bedenken of er was blijkbaar ook nog een tafel van...de onbeschrijflijke horror.
Maandenlang zaten deze vreselijke dingen me tot in mijn droomwereld op de hielen.



Ik heb mijn hele studietijd van de basisschool tot en met de hbo, en ook toen ik op kamers woonde, op de grond mijn huiswerk gemaakt en alle mogelijke soorten tafels uit mijn bestaan gebannen.

Op de basisschool werd ik gedwongen oplossingen te vinden voor het leren van de tafels, waarvoor ik steeds opnieuw creatiever uit de hoek moest komen om niet door de mand te vallen, omdat iedereen deze rare sprongen met getallen leek te begrijpen behalve ik.



Speciaal voor het opdreunen van tafels in de klas bedacht ik Het Audio-Systeem:


1) Luister wat de klas zegt,
2) check vervolgens in gedachten met behulp van wat logica en een wir-war aan ezelsbruggetjes de meest voor de hand liggende uitkomst en
3) doe SNEL MEE, voordat de volgende som de lucht in getorpedeerd wordt!
Ik weet haast wel zeker dat ik hierdoor in heikele situaties sneller meerdere stappen vooruit heb leren denken dan sommige uitmuntende schakers zouden kunnen!

Desalniettemin bleef het lastig om op te groeien in de jaren '80 van de 20ste eeuw en te moeten leren rekenen tegelijk (niet in de laatste plaats door het 'kleur-palet' van de omgeving destijds..)



Maar toen ik 12 werd kreeg ik voor mijn overstap naar de brugklas het mooiste, het zuiverste, het nuttigste en meest kostbare geschenk dat men zich tijdens de schooltijd maar kan wensen...


Een REKENMACHINE!!!
Een nieuwe en zorgeloze tijd brak aan!
Totdat ik ontdekte dat je in veel gevallen (vooral bij toetsen) de rekenmachine niet mocht gebruiken!!

Opnieuw werd mijn creativiteit beproefd!
Ditmaal verliep ik de doorsnee cyclus van de brugklas tot aan het einde van de HAVO om mijn rekenmachine zo goed mogelijk (lees: zo onopvallend mogelijk) te leren gebruiken....

Vanzelfsprekend begon ik met de onder-tafelse-extreem-stretch techniek, die we allemaal wel kennen...maar waarin het antwoord op het schermpje zich helaas lastig laat aflezen.


Waarna logischerwijs de 'duik en gebruik'  het overnam om dichterbij te kunnen kijken.




En de plakband-techniek (waaraan iedereen op den duur korter en veel dunner geworden haar overhield)



Daarna kwamen de meer geavanceerde werkwijzen aan bod, waarvan de 'Mexicaanse Hoed' waarschijnlijk nog wel de meest in het oog springende was...


 ..maar waarvan de veel subtielere 'Wel Zeer Toevallig Langs Zwevende Ballon-methode' vrijwel geruisloos op het juiste moment je gebeden kon beantwoorden.




En tenslotte de zwaarste; vanaf dag 1 op school zet je een overtuigende act neer waarin je iedereen ervan weet te overtuigen dat er een grote kwijlende, langharige Sint Bernhard mee moet naar al jouw lessen, omdat je anders een hysterische aanval krijgt of iets anders vreselijks waar werkelijk niemand mede-verantwoordelijk voor wil zijn.


Zo overleeft men misschien het onderwijssysteem, maar blijft menigeen na school natuurlijk gewoon zitten met het oude probleem: namelijk dat men nog steeds niet kan rekenen.


Wat echter de meeste mensen niet weten is dat het hele 'niet kunnen rekenen' misschien wel helemaal geen probleem IS..maar een groter DOEL dient. Daarover meer in mijn blogbericht: "gelijke hersenhelften, gelijke kansen"


;)



1 opmerking:

  1. Super Wieteke, ik lag echt dubbel om deze blog, hoe verzin je zo veel geks grappigs achter elkaar!!!!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen