Totaal aantal pageviews

dinsdag 7 december 2010

Konijn in de klas

Toen ik 8 was hadden we ieder seizoen tenminste 1 themadag op de basisschool.
We konden dan iets meenemen van huis wat te maken had met het thema.
Toevallig zouden we de aanstaande themadag in de ochtend eerst een reken-toets hebben.
Het thema van die middag zou zijn: huisdieren.
Ik had een konijn.
Ik had een rekentoets.
En aldus kwam ik tot deze logische constructie:

"Als ik mijn konijn leer rekenen, kan hij mij antwoorden geven tijdens de toets"

Ik ging meteen aan de slag! Ik had nog twee dagen om mijn konijn te leren rekenen.

We begonnen bij het begin: eenvoudig optellen onder de tien. Ik legde mijn konijn uit dat als hij het goede antwoord wist, hij met zijn voorpoot moest optillen en weer neerzetten om het juiste antwoord te geven. Dit zou een stille en efficiënte manier voor hem zijn om mij de antwoorden door te spelen tijdens de toets. Bij 1+1 zou het antwoord 2 zijn, en moest hij zijn poot dan ook 2 keer optillen en neerzetten.



Ik vertelde hem ook dat hij voor elk juist antwoord een wortel zou krijgen!


Dat vond hij een goed plan, daarna begonnen we met de eerste som in de spoedcursus rekenen voor mijn konijn! Ik schreef op een stuk papier aan de muur: 1+2, want ik had hem net al vertelt dat 1 en 1 samen 2 is en ik wilde hem wel iets nieuws leren natuurlijk. De kamer vulde zich met concentratie...



Ik wist zeker dat mijn konijn heel diep nadacht.







Ik moest hem misschien af en toe herinneren aan ons les-systeem.


Eerst het antwoord- dan pas een wortel.

Maar ....toen ik hem voor de zekerheid nog wat extra hints had gegeven...


TOEN gebeurde het!



 




Ik ontdekte dat mijn konijn last had van vlooien.




~  THE END  ~

4 opmerkingen: